CHAPTER -5 : Insert Shapes & Smart-Art / Text Box, Header/Footer, WordArt, Equation, Symbol
Shapes: To insert Ready made Shapes into the Worksheet. (Select the Shape you want to draw. Then click and drag in the worksheet to draw the shape.)
Worksheet में ready made shapes insert करने के लिए | वह आकृति चुनें जिसे आप ड्रा करना चाहते हैं। फिर आकृति को आकर्षित करने के लिए वर्कशीट में क्लिक करें और खींचें।)
Drawing Tools - Tab : When we draw any shape or select the shape then Drawing tool - TAB is activated. जब हम कोई आकृति/ SHAPE बनाते हैं या आकृति/ SHAPE का चयन करते हैं तो ड्राइंग टूल रिबन सक्रिय होता है।
Insert Shapes Group :
Selected shape में style डालने के लिए |
Shape Fill: Fill the selected shape with a solid color, gradient, picture, or texture.Selected shape में solid color, gradient, picture तथा texture के साथ fill करने के लिए |
Shape Outline: Specify the color, width, and line style for the outline of the selected shape. Selected shape के outline मे खास color, width और line style डालने के लिए |
Change Shape: Change the shape of the drawing preserving all the formatting. Selected shape के सारे formatting को रख कर किसी दूसरे shape में बदलने के लिए |
SmartArt: SmartArt is, basically, a way to make organized presentation art. ... It is suitable for "organizational" types of artwork, such as organization charts and process lists.
Smartart, मूल रूप से, संगठित प्रस्तुति कला बनाने का एक तरीका है। यह "संगठनात्मक" प्रकार की कलाकृति के लिए उपयुक्त है, जैसे कि संगठन चार्ट और प्रक्रिया सूची।
Text Box: To insert a box where we can write some text. Which can be placed anywhere in the worksheet.
एक बॉक्स डालने के लिए जहां हम कुछ टेक्स्ट लिख सकते हैं। जिसे वर्कशीट में कहीं भी रखा जा सकता है।
Header & Footer :
Header - The
upper area of page is called header. It opens the header box and also
activates the Header and Footer Toolbar. If we edit a header of page
then it will automatically applied into all the pages of the document.
Page के ऊपरी क्षेत्र को Header/हेडर कहा जाता है। यह header बॉक्स खोलता है और Header and Footer Toolbar को भी सक्रिय करता है। यदि हम Page का Header संपादित करते हैं तो यह स्वचालित रूप से दस्तावेज़ के सभी पृष्ठों में लागू हो जाएगा।
Footer: The lower area is called Footer. It opens the footer boxes and also activates the Header and Footer Toolbar. If we edit a header and footer of page then it will automatically applied into all the pages of document.
Page के निचले
क्षेत्र को Footer/फुटर कहा जाता है। यह Footer बॉक्स खोलता है और Header
and Footer Toolbar को भी सक्रिय करता है। यदि हम Page के शीर्ष/Header लेख
और पाद/Footer लेख को संपादित करते हैं तो यह स्वचालित रूप से दस्तावेज़
के सभी पृष्ठों में लागू हो जाएगा।
WordArt: It is used to insert different types of WordArt (Different styles of Text) into the current Worksheet.
Current document में विभिन्न प्रकार के Wordart (Text की विभिन्न शैलियों) को सम्मिलित करने के लिए इसका उपयोग किया जाता है।
Symbols Group :
Symbol: To insert any symbols at the current cursor position.
CHAPTER-2 : Formatting in MS-Excel / एम -एस एक्सेल में फॉर्मेटिंग सीखे (HOME TAB)
CHAPTER -3 : Insert Chart or Graph/ चार्ट - ग्राफ बनाना सीखें| (Insert Tab)
CHAPTER 4 : Insert Pictures & Clipart/Pictures & Clipart डालना सीखें | (INSERT TAB)